Poístupy : Dnes 47 / Online 1 člověk        Chat:        Tomb Raider - DXTre3D Editor Poslední aktualizace : 2.9.2010       

Než začneme

pozorně si přečtěte tuto úvodní část návodu

Návod k editoru: DXTre3D v2.xx

Verze návodu 2.0 (xx.xx.2007)
Autor Sakul
Dále přispěli: Miro

O návodu:

Vzhledem k tomu, že se tento Editor stále vyvíjí není tento návod konečný. Postupem času ho budu doplňovat a upravovat. Také se může stát, že některé postupy, nebo funkce budou v příštích verzích pozměněny a tak se nedivte pokud se něco bude dělat trochu jinak než je psáno v návodu. Viz definování stěny po které se dá šplhat, nebo označování sektorů a jejich přizvedávání.
Tento návod vznikl proto, že jsem nebyl schopen na českém internetu sehnat český překlad originálního návodu. A protože moje angličtina není tak dobrá, abych se pustil do překladu originálu je tento návod vytvořen z mých zkušeností s editorem a z úryvků překladu originálu. Samozřejmě přivítám jakékoli připomínky k návodu, případně jeho doplnění, nebo upřesnění.
V tomto návodu se vyskytují červené popisy. U těchto funkcí si nejsem jist, nebo nevím co znamenají. Dále pak jsou zde i zelené popisy, které zvýrazňují poslední aktualizace návodu.

Poděkování:

Tento návod vznikl v samém počátku jako pomůcka pro mne samotného, neboť editor je poměrně rozsáhlý a já jsem občas zapomněl jak se co dělá a tak jsem si to začal sepisovat. Později jsem vytvořil i webové stránky www.sakulraider.cz, na kterých se zabývám hlavně tímto editorem. Pro začínající autory jsem dal k dispozici právě tento návod. Bohužel se však ukázalo, že není dostatečně podrobný a pro začínající autory je spíše matoucí. A právě proto vznikla tato verze, která jak doufám bude dostatečně podrobná a srozumitelná. Ovšem ta by nemohla vzniknout bez přispění právě těchto začínajících autorů. Proto bych jim nyní chtěl poděkovat.
Poměrně velkým dílem přispěli do návodu i následující osoby. Musím začít MissCroft. Ta i když se Dxtre3D editorem nezabývá mi pomohla v začátcích. Má za sebou několik levelů vytvořených v TRLE editoru a je jen škoda, že netvoří dále. Další kdo mi hodně pomohl, hlavně s překlady je Arakanga. Ta se také hodně zabývá TRLE editorem a v poslední době i Dxtre3D editorem. Dalšími jsou pak Pablo Fuentes, Hofer, Artefactor a ze Slovenska je to Miro. Všichni pracují v Dxtre3D editoru a svými připomínkami přispěli k zdokonalení návodu a jeho přiblížení začínajícím autorům. Někteří dokonce přispěli aktualizacemi nejen tohoto návodu. Určitě by se našli i jiní (Eva Kořínková), kdož přispěli a ještě přispějí do tohoto, nebo jiných návodů. Těm samozřejmě patří můj dík také.

Kontakty:

Nick (Admin webu) - Sakul
E-mail - SakulRaider@seznam.cz
Skype - sakulraider
Web - www.sakul.cz

Odkazy:

Zde je několik odkazů na weby zabývající se tematikou editace levelů pro hru Tomb Raider.
www.dxtre3d.sakul.cz - Jediná česká stránka zabývající se DXTre3D Editorem.
www.dxtre3d.com - Turbo Pascalova stránka. Domovská stránka DXTre3D Editoru.
www.trsearch.org - A jako poslední stránka obsahující mnoho předmětů, do vašich levelů.

Předmluva:

Než se pustíte do práce s editorem, čtěte pozorně následující řádky.
Jak to vlastně všechno začalo :
Již je tomu nějaký ten čas, kdy vyšel Tomb Raider 5. Jeho součástí byl dlouho očekávaný editor levelů (TRLE). Mnoho fanoušků této hry se tak vrhlo do vytváření vlastních levelů. Bohužel většina jich záhy s tvorbou skončila. Důvod byl prostý. TRLE editor není nijak zvlášť jednoduchý program a už jen fakt 150 stránkového manuálu o něčem svědčí. I já jsem tehdy neodolal a editor si nainstaloval. Bohužel moje znalost angličtiny, byla mizivá a tak jsem se moc daleko nedostal. Proto jsem to odložil na dobu neurčitou.
Nyní jsou tomu asi 3 roky, kdy jsem si konečně pořídil internet a tak jsem mohl začít brouzdat po TR webech. Byl jsem překvapen kolik existuje amatérských levelů. Dále mě i překvapilo množství různých programů pro editaci levelů a vůbec všeho co se TR jen trochu týká. Byl to čas, kdy jsem se poprvé setkal s neoficiálním editorem. Tento editor mne docela nadchl svou jednoduchostí. Připadal mi mnohem srozumitelnější než TRLE a hlavně přehlednější. Proto jsem nelenil a tento DXTre3D editor si nainstaloval. Hlavní zvrat nastal, když se mi podařilo vytvořit svou první místnost a tu si spustit ve hře. V tento moment již nebylo cesty zpět a já se rozhodl naučit se vytvářet levely.
Ze začátku to bylo velmi těžké. Návod v češtině neexistoval a anglický jsem měl k nějaké starší verzi. Proto mi také vše šlo velmi pomalu, neb jsem se vše učil formou pokus / omyl. Postupně jsem však začal pronikat do tajů tvorby a začínal jsem i chápat jak je co uděláno. S každým novým poznatkem přibývalo i mé nadšení. Netrvalo dlouho a vznikl můj první level. Zde bych chtěl uvést na pravou míru pojem „Netrvalo dlouho“, aby si někdo třeba nemyslel, že začne tvořit levely během týdne. Od mého prvního pokusu s editorem uběhlo něco kolem pěti měsíců, než vyšel oficiálně můj level Sakul House. Vaše pozice je nyní trochu jiná, protože jsem napsal podrobný manuál a vytvořil i webové stránky, které se tímto editorem intenzivně zabývají (www.sakulraider.cz). Proto pokud vám cokoli nepůjde, nebo nebudete chápat, můžete se na mě obrátit s dotazy.

Pro koho je editor určen a co od něho očekávat :
Před tím než začnete s editorem pracovat (učit se v něm) je dobré si ujasnit, zda budete schopni a ochotni mu věnovat většinu vašeho volného času. Věřte, že i s návodem vám to ze začátku půjde (spíš nepůjde) hodně pomalu. Pokud narazíte na nějaký problém snažte se ho řešit sami. Jen tak se můžete něco naučit. Pokud budete jen kopírovat manuál a při prvním problému se přiřítíte do fóra s kupou otázek, nic se nenaučíte. Spíše naopak, vytvoříte si návyk neustále se na něco ptát a pak to jen kopírovat. Proto se co možná nejvíce snažte prováděné postupy pochopit. Proč to či ono je uděláno tak a ne jinak. Pokud funkci správně pochopíte budete schopni si i leccos odvodit. To vám pak dál, u složitějších věcí hodně pomůže. Naučte se radovat i z malých úspěchů, kterých bude ze začátku pomálu.
Co je dobré znát ?
Aby jste mohli s editorem efektivně pracovat budete potřebovat znát základy práce na PC. Možná se budete divit, ale i v dnešní době počítačů, kdy ho má skoro každý druhý doma, jen málo lidí ho umí ovládat a aspoň trochu mu rozumí. Většina lidí má počítač kvůli jediné věci. A tak by se dali i rozdělit skupinky lidí na hráče počítačových her, internetové surfaře a pak zbytek co ho má na cokoli jiného. První 2 skupiny s počítačem prakticky zacházet neumí. To, že ho dokážou pustit, nainstalovat a spustit hru, nebo zadat do adresného řádku prohlížeče adresu nějakého webu z nich dělá jednoúčelové uživatele. Jakmile se vyskytne problém, jsou v koncích a volají servis, nebo nějakého kamaráda co jim to spraví. Takovíto lidé s editorem asi moc nepochodí. Proto je dobré nějaké ty základy ovládat. Například bez správy souborů (kopírování, přejmenování, vytvoření TXT dokumentu atd.) se prostě neobejdete.
Proč jsem to sem celé psal, když to s editorem moc nesouvisí? Ale souvisí. Docela mě otráví člověk, který mi tvrdí jak s počítačem umí, když na otázku : Jaký máš počítač? Odpoví slovy Dell, nebo Compaq. Těžko se pak takovému člověku vysvětluje, že mu editor nefunguje kvůli tomu, že nemá nainstalované Direct-X 8.1 rozhraní. Nebo něco podobného.
Nyní několik slov k samotnému editoru. Dejte si při práci secsakra velký pozor co děláte. Většina akcí totiž nejde vrátit zpátky, jako je tomu například u Wordu. Proto si co možná nejčastěji váš projekt ukládejte !!! Ale pozor i na ukládání. Nikdy si projekt neukládejte, dokud si vámi provedenou změnu neotestujete. Snadno si pak ještě více znepříjemníte práci. Já to dělám tak, že udělám změny, ty hned otestuji a teprve pokud je vše v pořádku, projekt uložím. Také je dobré si ukládat střídavě do několika kopií. Pokud za čas přijdete na chybu, máte ještě možnost se vrátit ke staršímu uložení. Ze začátku tuto skutečnost drtivá většina začátečníků podcení (i já). Ovšem ztráta i jen týdne práce vás velmi rychle naučí ukládat a ukládat a ukládat.
A ještě jedna věc na konec. Tento editor není „BLBOVZDORNÝ“, to znamená, že bude poslušně plnit vaše příkazy a to i tehdy pokud budou špatné. Tak se zbytečně nerozčilujte nad nefunkčním projektem. Například úplně s ledovým klidem vám povolí do levelu určeném pro TR-1 vytvořit nebe, trojúhelníkové sloupy a dokonce si tam budete moci udělat průlet kamery. O tom jak to bude ve hře fungovat si můžete nechat klidně zdát. Proto také musíte dokonale znát možnosti daného dílu TR a vědět co si můžete dovolit a co ne.
Doufám, že jsem vás hned pro začátek neodradil. Pokud, ale nyní přemýšlíte, zda se do toho vůbec pouštět, tak jsem uspěl. Donutil jsem vás nad Editorem přemýšlet. A v tomto budu i nadále pokračovat, tak nečekejte, že to budete mít jednoduché. Ani já to jednoduché neměl, tak proč vy byste měli.

Systémové požadavky:

CPU - Pentium 500MHz
RAM - Min 64MB (doporučeno 256MB a více)
VGA - 3D akcelerátor s Min 4MB Ram v 16bitových barvách
HDD - 500MB volného místa pro swap soubor
Rozlišení monitoru - 1024x768
DirectX - 8.1 a vyšší
OS - Windows 98SE, ME, 2000, XP
 
Tak toto jsou asi ty nejzákladnější požadavky pro úspěšný chod editoru. Samozřejmě je možné, že vám to bude fungovat i na horší konfiguraci, ale tam se již nedá mluvit o bezproblémovém a plynulém chodu.

Instalace a zprovoznění editoru:

Samotná instalace je poměrně jednoduchá, stačí se řídit pokyny na obrazovce. Neliší se od instalace kteréhokoli jiného programu. A protože instalace programů patří mezi základy práce na PC není nutné to zde nějak více rozebírat.
Snad jediné co by tu stálo za zmínku je nastavení jazykové podpory u tohoto editoru. Kromě anglického jazyka je totiž možné si v editoru zvolit i jiný, případně si tam i nějaký dodatečně nahrát. Pro ulehčení práce začínajícím autorům jsem tento editor přeložil kompletně do češtiny a proto tu popíšu, jak si tuto češtinu nainstalovat. Mimochodem tuto češtinu si můžete stáhnout na mé stránce. Nyní již tedy k instalaci češtiny :
Soubor s češtinou "Czech.lng" nakopíruj do adresáře "Languages". Poté spusť editor, otevři nabídku "File" a dej "Config..". V poli "More Options" klikni na "Browse" a vyhledej soubor s překladem. Potvrď okno "OK". Pokud je editor stále v angličtině přejdi do nabídky "Help" a zadej "Switch Language". Nyní by již měl být editor kompletně v češtině. Přes nabídku "Switch Language" (Přepnout Jazyk) je možno za chodu editoru, přepínat jazyk za překlad, nebo originál angličtinu.

 

Na další stranu >>>

Menu - Tomb Raider - DXTre3D Editor