Přístupy : Dnes 20 / Online 1 člověk        Chat:        Tomb Raider - DXTre3D Editor Poslední aktualizace : 2.9.2010       

Začátečníci

aneb, než se pustíte do těchto stránek.

Pár úvodních slov

Poslední dobou se to tu nováčky, kteří se chtějí naučit ovládat editor a vytvářet v něm vlastní levely jen hemží. Ovšem většina z nich je značne pobrkaná a všechno chtějí vědět hned. Tato sekce vznikla přímo pro ně, aby se zde dočetli, jak se zde chovat, aby zbytečně nezatěžovali ostatní otázkami, které jsou už dávno zodpovězené. Nemusím snad vysvětlovat jak ubíjející je, odpovídat stále dokola na ty samé otázky, jen proto, že tazatelé nejsou schopni se podívat do starších příspěvků a tam si odpověď na svou otázku vyhledat. I když mi spíš připadá, že jsou značně líní něco hledat. Přeci, přímo se zeptat je nejjednodušší. K tomuto účelu vznikl Sakul Raider ZÁKON, který by si měl každý návštěvník tohoto vebu přečíst. Není to tak dlouhé a tak věřím, že to zvládnete. Veškeré důležité stránky, kde můžete najít informace, na které se možná chcete zeptat najdete po kliknutí na odkazy v levém menu.

Stručně o čem tento web je

Možná se to ani nezdá, ale tento web je výhradně zaměřen na levelové editory pro všechny díly hry Tomb Raider. Hlavní editor, kterému se zde věnujeme je DXTre3D od Turbo Pascala. Jedná se o neoficiální editor. Takže na těchto stránkách naleznete vše potřebné pro začátek a úvod do vaší tvorby. A protože problematika editace a tvorby levelů je neuvěřitelně rozsáhlá, jsou i tyto stránky poněrně rozsáhlé a obsahují mnoho sekcí a podsekcí. Proto je velmi důležité se na nich správně orientovat. Věřím, že ze začátku to pro nového návštěvníka může být docela zabíračka a může být i hodně zmatený ze všech těch programů, návodů, a vůbec všeho co se na tomto webu vyskytuje. Důležité je tomu nepodlehnout a trochu si stránky projít a hlavně pročíst. Uvědomte si, že pokud budete opravdu chtít tvořit vlastí levely, budete do sebe muset absorbovat stovky stran textů z různých návodů. Takže se informace na tomto webu snažte vyhledávat sami a né se na každou prkotinu chodit ptát do fóra. Věřte, že veškeré informace zde jsou obsaženy.

Pro koho jsou tyto stránky určeny

Tento odstavec si přečtěte obvzlášť pozorně.
Jde v podstatě o jedinou věc. Na to, aby jste byli schopni se naučit pracovat v editoru je nutné mít nějaké základní znalosti práce na PC. Možná se ptáte co si máte představit pod takovím termínem jako je základy práce na PC. V podstatě jde o to, aby jste uměli na PC pracovat a znali operační systém (Windows). Mnoho lidí si myslí, že PC ovládají levou zadní. Tito lidé jsou právě ti, kteří neumějí zhola nic. Teprve až ti co si připustí, že jejich znalosti asi nebudou tak valné mají naději se něco naučit. Já zde nyní vypíšu několik úkonů, které jsou na PC naprosto běžné a dnes a deně se s nimi budete setkávat při tvorbě vašich levelů. Tyto úkony se dají považovat za základy práce na PC a ti, kdož je zvládají mají slušnou naději se naučit pracovat s nějakým editorem. Takže hurá do toho.
1. Kopírování souborů a složek (Znalost souborové "stromové" struktury Windows).
2. Archyvace souborů v nějakém archyvačním programu (WinRAR, WinZIP, ARJ atd..).
3. Editace obrázů v nějakém programu (Malování, Photoshop atd..).
4. Znalost psaní na PC. Programy Word, Exel, Poznámkový blok ten je hodně důležitý. Nebo nějaké alternativní programy.
5. Znalost základních principů různých programů, které vycházejí z intuitivního ovládání (Save as, Open File, Edit, View, Help a další položky v menu.
6. Základní znalost technické angličtiny. Toto navazuje na předchozí bod. Editor ve kterém se hodláte učit má veškerou podporu v angličtině a některé výrazy, které se v něm používají (Trigger, Command, Object, Item atd..) se do češtiny nepřekládají. V žádném případě nespoléhejte na to, že je editor přeložen do češtiny. Začátečníkům tuto češtinu v žádném případě nemůžu doporučit.
7. Znalost prostředí Windows a jeho nastavení (Direct-X, nastavení VGA, nastavení AC'97 SB, MP3, Wav atd..).
8. Neuškodí ani znalost hardware vašeho PC. Rozhodně je dobré vědět z čeho se slkádá a co k čemu slouží.
9.
10.
Pokud víte o čem v předchozím textu byla řeč máte to celkem nadějné. Ti kdo netuší co některé výrazy znamenají by si měli nejdříve nastudovat nějakou publikaci zabívající se problematikou práce na PC a né se pouštět do Editoru.

Čím začít ?

V první řadě musíte dokonale znát Hru, do které chcete vytvářet levely. Bez toho se do toho vůbec nepouštějte. Poté si důkladně prostudujte celý návod k editoru. Přečtěte si ho opravdu celý a podstivě. Poté se přesně podle instrukcí v něm snažte tvořit jednoduché pokusy. V žádném případě se nesnažte rovnou začít dělat level. To se vám v žádném případě nepovede. Teprve, až v momentě, kdy se vám podaří udělat několik jednoduchých věcí a hlavně budete přesně vědět, jak jste je udělali můžete začít postupně přidávat další a další úkony. Takto se postupně prokoušete přez vytvožení místnosti, vložení geometrického tvaru, textur, Static meshů, Objektů, Triggerů, zvuků, světel, vody, horizontu a nebe, až k tomu, že budete schopni začít tvořit něco smysluplného. Poctivě se snažte každou funkci pochopit. To, že to funguje je vám k ničemu, když nevíte proč to funguje. Ze začátku používejte jen předměty obsažené v levelech TRLE editoru, nebo levelech dílu, do kterého tvoříte své levely. V žádném případě se nesnažte kombinovat předměty bez toho, aby jste věděli co děláte. Věřím, že vást to ze začátku bude lákat použít ve vašem levelu skin Lary z TR-Legend, nebo jiné podobné vychytávky. Věřte, že pokud neumíte ovládat pořádně editor nikdy vám to nebude fungovat pořádně. Na to je potřeba spousta skušeností, a ty vám ze začátku budou prostě chybět, bez ohledu, že si myslíte opak.

Jak dlouho mi potrvá než vytvořím svůj level ?

Tato otázka bude zajímat jistě každého nadšence, který se do tvorby chce pustit. Zde vás musí hned uzemnit, aby jste se nevznesli příliš brzy k oblakům. Věřte, že editor budete vstřebávat několik měsíců. Záleží na tom, jak moc se tomu budete věnovat. Někdo to zvládne za 3 měsíce (sedí u toho dnes a deně), někomu to může trvat i rok. Z toho vyplívá, že hratelný level (takový, aby za něco stál) se vám asi nepodaří vypotit dříve než za 5-6 měsíců po tom co se do editoru pustíte. Samozřejmě je toto číslo silně relativní a může se značně u každého lišit. Vycházel jsem však ze skušeností, které mám za dobu, kdy tyto stránky fungují a většině autorů to trvalo takle nějak. Proto budete potřebovat hodně nadšení pro tento editor a tuto hru. Bez výdrže se také neobejdete neb toto je maratón na hodně dlouhé a trnité trati.

Závěrem

Zde vidítě, že to není žádná sranda. Takže je asi na místě trocho popřemýšlet nad tím, zda se do toho pouštět a zda budete schopni a ochotni tvorbě (editoru) věnovat většinu vašeho volného času. Ovšem všichni, kdož tuto strastiplnou cestu úspěšně absolvují se mohou těšit ze zájmu hráčů o jejich levely. Což je bohužel jediné co vám to krom spousty probděných nocí přinese. Co bychom však pro postupně upadající hru neudělali že ?

Menu - Tomb Raider - DXTre3D Editor