Přístupy : Dnes 44 / Online 1 člověk        Chat:        Tomb Raider - DXTre3D Editor Poslední aktualizace : 2.9.2010       

FAQ

nejčastěji pokládané otázky

V této sekci bych se chtěl věnovat řešení problémů, s hraním a editací hry Tomb Raider. Pomocí otázek a odpovědí se pokusím objasnit některé základní problémy, které se této Hry a Editoru mohou týkat. Zároveň na konci naleznete několik otázek k těmto stránkám.

Všeobecné otázky

OTÁZKA :
Mám Windows XP. Když spustím hru Tomb Raider 3, 4, nebo 5, dlouho trvá než se načte Level, nebo hra během načítání zamrzne.
 
ODPOVĚĎ :
Tato chyba je způsobena tím, že TR-3, TR-4 a TR-5 nejsou určeny pro operační systém Win XP. Nápravu je možno zjednat nahráním opravného Patche pro daného Tomb Raidera. Případně na některých počítačích stačí do Windows nahrát Service Pack 2, nebo nastavit kompatibilitu s Win 98.

OTÁZKA :
Mám Windows XP. Chci si nainstalovat hru Tomb Raider 2, ale hlásí mi to chybu, že nebyl nalezen soubor C:\Windows\system32\Autoexec.nt.
 
ODPOVĚĎ :
Řešení tohoto problému je poměrně jednoduché. V adresáři C:\Windows\repair je tento soubor obsažen také. Je tedy nutno ho zkopírovat do adresáře „system32“.

OTÁZKA :
Spustil jsem hru Tomb Raider (jedno jaký díl) a místo textur mám někde jen bílá místa.
 
ODPOVĚĎ :
Problém je v tom, že grafická karta má málo paměti. Pro TR-2 a TR-3 je třeba nejméně 4MB na grafické kartě. Pro TR-4 a TR-5 je vhodné mít kartu s 8MB paměti. Pokud však chceme hru provozovat i na kartě, která má paměti málo, je to možné, ale je nutno hru přepnout do režimu software vykreslování (software mode). To můžeme změnit v okně natavení hry. Toto nastavení nelze měnit v menu Options v samotné hře.

OTÁZKA :
Instaluji hru TR-1. Mám Windows 98 (možno provozovat na DOS, Win95, Win98). Po skončení instalace nastavuji zvukovou kartu, ale autodetekce ji nemůže najít a já nevím co tam mám nastavit.
 
ODPOVĚĎ :
Pokud hra sama nenajde zvukovou kartu při autodetekci je pravděpodobně problém v tom, že vámi používaná karta má nastaveno přerušení (IRQ) na jinou hodnotu než IRQ-5 nebo IRQ-7. V takovém případě nelze zvuk zprovoznit. Je možno se pokusit IRQ změnit ručně ve správci zařízení, případně v biosu počítače. Někdy pomůže prosté přendání zvukové karty do jiného slotu (PCI nebo ISA) v počítači. U novějších karet je nutno zkontrolovat zdali funguje emulace pro DOS. Zde musí být nastaveno Port (IO) 220, IRQ-5, DMA-1. Pokud se nám nepodaří uspět je možno v nastavení zvuku zadat No Sound (SFX). Hra už půjde spustit, ale bude bez zvuků.

OTÁZKA :
Při hraní TR-3 se nepřehrává hudba.
 
ODPOVĚĎ :
Pravděpodobně je na vině chybějící kodek. Stává se to na operačním systému Windows 98. Je třeba zkontrolovat v Ovládacích panelech \ Přidat nebo odebrat programy \Instalace Windows \ Multimédia, zda jsou nainstalovány všechny zvukové kodeky a případně je doinstalovat.

 

Hraní amatérských Levelů

OTÁZKA :
Nahrál jsem si level pro TR-4 do herní části editoru (Více :Instalace Amat.Levelů). Po zadání New Game mi celá hra spadne.
 
ODPOVĚĎ :
Zkontroluj zda máš v adresáři „Data“ soubor „Title.tr4“. Pokud ano a hra stále padá, je nutné zkontrolovat zda se jedná o originální soubor, nebo je tento soubor pozůstatek po předešlém Levelu. Pokud má tento soubor jinou velikost než 3,2MB jedná se pravděpodobně o pozůstatek předešlého Levelu a je nutno ho přepsat originálním souborem „Title.tr4“ o velikosti 3,2MB. Level který nahráváš má ve scriptu definováno z jaké místnosti se má zobrazovat načítací obrázek. Pokud v souboru „Title.tr4“ tato místnost není, pro hru je to kritická chyba a tak spadne. Většinou autor píše script pro originální Title.tr4.

OTÁZKA :
Stáhl jsem si Level ze stránky Lara’s Mansion v sekci Testlevels TR-3. Level jsem si nainstaloval do základu hry. Level jde normálně hrát, ale nevím jak dál. Zdá se, že Level nemá konec.
 
ODPOVĚĎ :
Skutečně se může jednat o Level, který nemá konec. Na internetu se vyskytují různé druhy Levelů. Jedním z těchto druhů jsou i TestLevely. V těchto Levelech si autor pouze skouší nějaké funkce a postupy. Nezřídka se pak stává, že se Level odehrává pouze v jedné místnosti, která nemá ani konec. Je tedy nutno si pořádně přečíst zdali se u stahovaného Levelu nejedná právě o TestLevel.

OTÁZKA :
Při hraní Amat.Levelů se mi stává, že když se rozhlížím pomocí klávesy NUM-0, mizí mi stěny místností a Lara se objevuje v černém vzduchoprázdnu. Zároveň je odtud vidět do ostatních místností skrze stěny.
 
ODPOVĚĎ :
Jedná se o chybu, která je způsobena částečně Editorem Levelů a samotným autorem daného Levelu. S touto chybou nelze nic dělat. Tyto chyby jsou často viditelné právě u Amat.Levelů, kde autor špatně nebo nekorektně propojil místnosti. Také se může stát, že se jakoby rozpíjí textury. To je také způsobeno špatným propojením místností.

OTÁZKA :
Hraji Amat.Level a v místech kde je tma si chci posvítit světlicí, ale po rozsvícení světlice je stále okolo Lary tma (Světlice svítí minimálně. V některých Levelech to však funguje normálně.).
 
ODPOVĚĎ :
Tato situace může nastat pokud máte zapnutou funkci Volumetric FX, ale daný Level není pro tuto funkci optimalizován. Stačí tuto funkci vypnout v nastavení hry a vše by mělo být zase v pořádku. (Tato ne snad ani chyba se vyskytuje hlavně u TR-4 a TR-5) Pozor, u některých Levelů je nutno naopak tuto funkci zapnout. Většinou na to, ale autor upozorňuje v Readme souboru.

 

Práce s Editorem DXTre3D

OTÁZKA :
Editor mi nejde spustit.
 
ODPOVĚĎ :
Zkontrolujte jaký máte v počítači DirectX. Je vyžadována verze DirectX-8.1 a vyšší. Dále pak zkontrolujte rozlišení obrazovky. Je nutno mýt minimálně 1024x768. Vůbec je dobré porovnat vaši konfiguraci počítače s minimálními požadavky Editoru.

OTÁZKA :
Při pokusu o spuštění Editoru mi to hlásí : „Error Trying to create DX Viewpoint !“
 
ODPOVĚĎ :
Tuto chybu způsobuje buď nízké rozlišení obrazovky, nebo sama grafická karta. Pokud totiž grafický hardware nepodporuje zobrazování v 32 bytových barvách, ale ve Windows je toto zobrazování nastaveno dojde ke kolizi. V tomto případě je nutno přepnout zobrazování ve Windows na 16 bytové a již by mělo vše bez problémů fungovat.
Tato chyba se může vyskytnout u starších grafických karet jako jsou třeba Voodoo.

OTÁZKA :
Vytvořil jsem v Editoru Level do hry TR-3, kde ve venkovních prostorách má sněžit. Vše je správně, ale sníh stále nepadá.
 
ODPOVĚĎ :
Je důležité na jakém enginu je tento Level provozován. Například demo TR-3 vůbec takovéto efekty nepodporuje. Je nutno použít engine z plné hry. Tento problém může nastat i u jiných dílů TR pokud se budeme snažit Level se speciálními efekty jako jsou :sněžení, déšť, nesmrtelní bossové, jízda kajakem a tak dále, provozovat pouze na demu daného TR.

OTÁZKA :
Spustím Editor, ale nedaří se mi načíst Base Level. Vždy to vyhodí chybové hlášení a Editor zamrzne.
 
ODPOVĚĎ :
Tato chyba se stává, pokud vámi načítaný Base Level je nějak poškozen. K poškození mohlo dojít při úpravě v programu WadMerger nebo FexMerger. Poškození se, ale nemusí projevit již při načítání, ale až mnohem později při testování již hotového Levelu. Je vhodné, pokud si vytváříte vlastní Base Level kombinováním několika Levelů, výsledný Base Level otestovat, zda v něm funguje vše co budete do vašeho Levelu potřebovat. Tím však nemám na mysli, aby jste Base Level zkoušeli hrát (spustit), ale pouze načetli do Editoru a poté potřebné objekty použili do nějakého testovacího Levelu a ten pak otestovali.

OTÁZKA :
Pokud spojím 2 místnosti nad sebou položené (stropem a podlahou), stává se mi někdy, že při určitém pohledu kamery mi zmizí stěny místnosti.
 
ODPOVĚĎ :
Dosud nevím čím je tento problém způsoben. Pravděpodobně je to nějaká chyba v Editoru nebo enginu hry, která se s ním táhne už hodně dlouho a dá se říct, že se vyskytuje asi ve všech verzích ať už více nebo méně. Částečně se dá pouze této chybě předcházet, šikovně volenými spoji na místech, kde se kamera nedostává do přechodu mezi místnostmi. Nejvíce je tato chyba patrná, pokud máme místnost o výšce jednoho bloku a zároveň je v této místnosti přizvednuta podlaha o ¼ (16pix). Nad touto místností je další, která je propojena s tou první (zde už je prakticky jedno jak je místnost vysoká). Pokud se pak Lara pohybuje v místnosti jedna, její kamera je těsně v druhé místnosti a občas se stane, že při přechodu kamery z místnosti dvě do jedna (nebo naopak) mizí stěny některé místnosti.
Tento problém se vyskytuje i při spojování místností vedle sebe položených, ale je takřka zanedbatelný.

OTÁZKA :
Při použití FlyBy sekvence, která je nastavena pouze na jeden průběh, se mi tato sekvence opakuje stále dokola.
 
ODPOVĚĎ :
Jedná se o chybu v Editoru verze DXTre3D v2.0. U novějších verzí editoru by to sice již mělo být odstarněno, ale přesto se tato chyba vyskytuje v některých případech dále. Je nutné použít fíglu s Rolingballem. Podrobně je to popsáno v návodu pro editor.

OTÁZKA :
Pracoval jsem v editoru DXTre3D v2.0 r0. Nyní jsem si stáhl novější verzi DXTre3D v2.0 r1. Projekt jde do nové verze načíst bez problémů, ale když Level zkompiluji nefungují například nepřátelé a tak podobně.
 
ODPOVĚĎ :
Toto je způsobeno nekompatibilitou mezi verzemi Editoru. Zde se dá pouze doporučit, pokud začnete projektovat Level v nějaké verzi Editoru již ho také v té samé verzi dokončete. Vyhnete se tak těmto problémům, které se mohou projevit, až když už je pozdě.

OTÁZKA :
Pracuji v editoru DXTre3D v1.0. Pokud vytvářím level do TR-4, tak všechny objekty v levelu, které mají mít na některou texturu použit atribut průhledná nebo poloprůhledná se ve hře zobrazují v tmavě šedé barvě (Části textur, které mají být průhledné, tak nejsou a tyto místa jsou tmavě šedá.).
 
ODPOVĚĎ :
Tato chyba se vyskytuje u verze DXTre3D v1.0 a možná i u DXTre3D v1.1. Je zajímavé, že se tato chyba projeví pouze pokud je level provozován na operačním systému Win ME a vyšším. Na Windows 98 se tento problém neprojeví. Bohužel jsem nepřišel jak tuto chybu v těchto editorech odstranit a proto je nutné, pokud se rozhodnete tvořit level do TR-4 použít některý novější editor verze 2.0 a vyšší.

 

K těmto stránkám

OTÁZKA :
Stáhl jsem si z těchto stánek nějaké soubory v archivu, ale ten při rozbalování hlásí chyby.
 
ODPOVĚĎ :
Problém je nejspíše v tom, že veškeré archivy na těchto stránkách jsou vytvořeny v programu WinRar v3.42CZ, nebo vyšším. Pokud tedy použijete k rozbalení starší verzi WinRaru můžou nastat problémy. Minimální verze ve, které jdou archivy rozbalit je v2.9, ale i ta při rozbalování hlásí chyby (archiv, ale rozbalí v pořádku). Download tohoto programu naleznete zde, nebo na oficiálních stránkách zde.

OTÁZKA :
Pokud se pokouším z těchto stránek stáhnout nějaké soubory, vždy se stahování po chvíli přeruší, ale soubor ještě není stažen kompletně. Z jiných stránek mi stahování souborů funguje normálně.
 
ODPOVĚĎ :
Tento problém může samozřejmě vyvstat, avšak zjištění závady je trochu problém. Je zde totiž mnoho faktorů, které ji mohou způsobit. Zde bych chtěl na několik příčin upozornit.
 
Ze strany serveru:
 
1. První velmi častá závada je momentální přetížení, nebo výpadek serveru. Tento fakt já jako admin stránek nemůžu prakticky ovlivnit. Tento stav trvá většinou pouze krátkodobě a většinou v době špičky. Proto ho také nelze z mé strany efektivně řešit. Jedinou radu můžu dát a to zkusit to později případně použít nějaký program (Download manager) na stahování souborů z internetu (např.: Download Akcelerátor v7.2 atd…). Oficiální stránka programu je zde.
2. Dále může nastat problém v nekompatibilitě webových stránek a vašeho prohlížeče. Ovšem tento problém je pro download prakticky zanedbatelný a týkal by se spíše prohlížení stránek.
3. Pak může samozřejmě dojít i k jiným problémům na serveru, ale ty jsou opět většinou krátkodobé a během několika hodin je problém odstraněn.
 
Ze strany uživatele:
 
1. Zde bývá často na vině druh internetového připojení a jeho dočasná porucha. Tato chyba se nemusí projevit na nějakých jiných stránkách a proto se zdá, že vše funguje správně. Není od věci se odpojit a zase připojit, případně restartovat PC. Samozřejmě záleží na druhu připojení.
2. Dalším a ne zrovna zanedbatelným problémem může být problém v samotném PC. Většinou pak zavirování nebo nekorektní funkce některého programu, který má něco společného s internetem. Zde je náprava jediná :Odvirování nebo přeinstalování patřičných programů.
3. A samozřejmě můžou nastat i jakékoli jiné problémy.
 
Z toho vyplívá, že řešení těchto problémů není jednoduché a vyžaduje úzkou spolupráci a podrobné informace od postiženého. Nicméně rada závěrem: Pokud už vám cokoli nejde stáhnout, zkuste to znovu v různých denních dobách, aby se vyloučila možnost momentálně přetíženého serveru. Případně to zkuste stáhnout z jiného PC pokud možno i s jinou internetovou přípojkou. Pokud ani to nepomůže zkuste se podívat na nějaký testovací server (v sekci Admin naleznete na tyto servery odkazy) a odtud si danou věc stáhnout. No a samozřejmě pokud problém stále trvá a je dlouhodobý (déle než jeden den), tak mne kontaktujte a budeme to řešit.

OTÁZKA :
Stáhl jsem si nějaké návody ve formátu PDF, ale nejdou mi otevřít. Jaký na ně potřebuji program.
 
ODPOVĚĎ :
Aby bylo možno si prohlížet návody v PDF formátu je nutný program Adobe Reader ve verzi 5 a vyšší. Doporučuji si sehnat verzi Adobe Reader 6. V této verzi jsou všechny návody vytvořeny. Tento program je volně šiřitelný a je možno si ho stáhnout například zde.

Menu - Tomb Raider - DXTre3D Editor